5G Sítě

Jedná se o pátý telekomunikační standard pro mobilní sítě. Tyto standardy se nemění příliš často a proto vždy s sebou přináší velikou revoluci. Oproti již dobře známému standardu 4G LTE by sítě 5G měli nabízet až desetinásobnou rychlost a velmi významné snížení odezvy. Tyto potřeby jsou prioritizovány podle potřeb konkrétních zařízení. To je myšleno tak, že v mobilním telefonu potřebu uživatel velký objem stahování, zatímco autonomní vůz potřebuje superrychlou odezvu.

K optimalizaci provozu a snížení rušení jsou používány tzv. aktivní antény umožňující zlepšit využití kmitočtů použitím směřování vyzařovaných svazků rádiových vln. Aktivní antény umožňují základnové stanici dynamicky směřovat vysílaný signál (rádiové svazky) zejména do míst, kde se nacházejí terminály. Technologie elektrického nasměrování svazku bez nutnosti mechanického nastavení antény je využívána již řadu desetiletí u různých rádiových systémů, nicméně až s potřebou další optimalizace využití kmitočtů (a souvisejícím technickým pokrokem) došlo k zavedení dynamického řízení vyzařování antén i do běžných komerčních systémů.

Vývoj 5G je technologický vývoj v oblasti mobilních technologií, který reaguje na zvýšené nároky uživatelů na objem a rychlost přenášených dat, včetně co nejlepší dostupnosti signálu bezdrátových sítí. Protože rozsah dostupných kmitočtů pro velmi široké kanály je v nižších pásmech omezený, jsou hledána také pásma vyšší (která jsou však již teď využívána rozličnými technologiemi). 5G může nebo bude moci využívat řadu kmitočtových pásem určených již dnes pro mobilní komunikace 2G, 3G a 4G, včetně pásma 3,4-3,8 GHz. Informace o pásmech pro mobilní sítě jsou uvedeny například na portálu spektrum.ctu.cz. K novým pásmům, určeným specificky pro 5G, patří zejména pásmo 700 MHz nebo pásmo 26 GHz, které umožní použití velmi širokých kanálů. Pro 5G budou určena i další pásma, například 66-71 GHz.

V ČR je zavádění 5G v již velmi pokročilé fázi a je v provozu.

5G nepředstavují pro člověk riziko. V případě dodržení hygienických limitů nemají vysílače sítí 5G negativní vliv na lidské zdraví. Státní zdravotní ústav zveřejnil na svých stránkách Informaci č. 20/2019 Národní referenční laboratoře pro neionizující elektromagnetická pole a záření Státního zdravotního ústavu, ve které reaguje na rostoucí obavy a dotazy týkající se ochrany zdraví před elektromagnetickým polem (neionizujícím zářením) u sítí 5G.

Rozšířená realita

Rozšířená realita byla již zmíněna. Na tomto stanovišti si uchazeč nasadí rozšířenou realitu, s kterou uvidí 5G vysílače v ČR kolem sebe, za pomoci interaktivní mapy. U vysílačů lze přibližovat a oddalovat, zobrazovat jejich historii a využití v České republice.

Na stanovišti získají žáci ucelený základ o 5G sítích, rozmístění vysílačů a spoustu dalších informací.

Příklady z praxe

Využití ve Škoda Auto

Zkušební provoz sítě 5G zajišťuje zabezpečený přenos dat v reálném čase. Automobilka používá mobilní privátní standalone (SA) síť 5G. Jedná se o jednu z vůbec prvních komerčních SA sítí typu 5G v České republice. Síť společnosti Škoda Auto využívá privátní rozsah frekvencí, který je pro výrobní závod unikátní. Síť proto zabezpečuje spolehlivý bezdrátový přenos velkého množství dat a zaručuje i při vysokém vytížení dostatečnou kapacitu. Díky technologii 5G se navíc snižuje latence, tedy časová prodleva související s přenosem dat k senzorům, strojům, vozidlům nebo jiným zařízením, a to až na jednu milisekundu.

Privátní síť 5G umožní digitálně propojenému výrobnímu závodu zavést nové technologie mimo jiné z Průmyslu 4.0, rozsáhlejší využití umělé inteligence nebo další rozvoj v oblasti sdílených dat. Následným krokem bude projekt nahrávání dat prostřednictvím technologie 5G do nově vyrobených vozů. Další možnosti k využití nabízí inteligentní síťové propojení robotů a bezdrátové sdílení údajů mezi montážními stanicemi.

Společnost Škoda Auto propojila svoji mobilní síť 5G se stávající datovou infrastrukturou, aby zajistila nezbytnou bezpečnost dat a získala zkušeností s rozvojem této technologie v podnikovém prostředí. Společnost plánuje provoz rychlé sítě rozšířit do všech částí výroby a logistiky. V budoucnu se bude používat mimo jiné při autonomní přepravě vozů a v oblasti prediktivní údržby. Počítá se i s dalšími testy v kombinaci s různými zařízeními v laboratoři Škoda FabLab.