Týmová spolupráce

V rámci týmové spolupráce se musíme připravit na situace, kdy musíme dokázat spolu sdílet určité myšlenky a také trénovat lidi/zaměstnance. Jednou moderní technologií, kterou ve Škoda Auto používáme je Virtuální realita, která nás dokáže sblížit na telekonferenci anebo také zaškolit k určitým odborným činnostem.

Virtuální realita jako taková je poměrně novým nástrojem. Ovšem dnes už i ve Škoda Auto je běžně využívána. Možnosti jejího využití jsou mnohdy nevídané a to jak ve výrobě, tak ve vývoji. Ve Škoda Auto  se VR stala součástí výrobního procesu v roce 1998.

Virtuální realita (VR) je technologie umožňující interagovat uživatele s digitálním prostředím (virtuálním světem) nasazením náhlavní soupravy, jež zcela zakrývá pohled uživatele a zahrnuje audio i video. Vytváří tedy iluzi skutečného nebo fiktivního světa (např. počítačových her). Když uživatel pohne hlavou, může se rozhlédnout po trojrozměrném prostoru. Náhlavní souprava může být dodávána také s rukavicemi nebo ručními pákami, které lze použít k interakcím ve virtuálním prostředí.

Rozšířená realita (AR) je označení používané pro reálný obraz světa doplněný počítačem vytvořenými objekty, digitálními informacemi, které obohacují (rozšiřují) chápání reality. Jinak řečeno jde o zobrazení reality (např. nasnímaného exteriéru vozidla) a následné přidání digitálních prvků, které mohou být bezprostředně součástí objektu (např. nová designová světla vytvořená digitálními úpravami). Rozšířený obsah nerozpoznává fyzické objekty v obraze. Digitální objekty jsou vázány na zorné pole uživatele, nikoliv na fyzický prostor. Rozšířenou realitou lze poskytovat pracovní instrukce, které navigují jednotlivé pracovníky, např. jak postupovat při kompletaci interiéru nebo exteriéru automobilu apod.

Smíšená realita (MR), kterou zde Technická univerzita v Liberci představuje ve spolupráci se Škoda Auto a.s., spojuje fyzické a digitální prostředí. Do reálného světa vkládá digitální objekty (hologramy), které se zobrazují v prostoru kolem nás a vypadají, že do prostředí skutečně patří. Prostřednictvím algoritmů reagují tyto objekty na příkazy a interagují s povrchy reálného světa v reálném čase (např. virtuální objekt může stát na reálném stole a spolupracovat s jiným reálným objektem). Interagovat se tedy dá jak s reálnými, tak s virtuálními prvky. Uživatel se pomocí speciálních brýlí dostane do pracovního prostředí, kde může například kontrolovat výrobní linky, a tím získat lepší povědomí o tom, jak celá linka a roboti v ní fungují, aniž by bylo nutné mít všechny stroje a zařízení ve fyzickém prostředí. V mnohých případech je technologie MR využívána pro odhalení případných kolizí ve výrobních procesech ještě před vybudováním pracoviště, nebo před samotnou montáží zařízení. Smíšená realita přináší inovaci, která znamená zefektivnění a urychlení celého procesu.

Virtuální trénink – Trénink komplexních montážních postupů, lakování vozu

S VR brýlemi a speciálními ovladači budou návštěvníci lakovat různé díly vozů – mohou si vyzkoušet různé kombinace barev a sledovat, jak se barvy mění a jak jimi zvolené barvy na automobilu vypadají. Návštěvníci také získávají znalosti v oblasti montážních postupů, obdobně jako u tréninku lakování.

Virtuální realita – Elektromobilita, schéma podvozku ENYAQ iV

Za pomoci virtuální reality získávají návštěvníci možnost nahlédnout na konstrukci podvozku ENYAQ iV a získávají podstatné informace o specificích, které podvozek vozu Škoda ENYAQ vykazuje.

Příklady z praxe

Virtuální realita ve Škoda Auto má mnoho různých využití. Například

Trénink:

Namísto klasického papírového manuálu mají pracovníci pověřeni údržbou strojů ve Škoda Auto v rámci zkušebního projektu k dispozici brýle HoloLens druhé generace od společnosti Microsoft. Ty jim pomocí prostorové navigace, fotek i videí zjednoduší nejen zaškolení, ale i pravidelnou kontrolu zařízení. (HoloLens 2 se používají podobně jako klasické dioptrické brýle. Po nasazení však do reálného prostředí promítají holografické vizualizace. Není také problém ovlivnit trojrozměrnými hologramy pomocí gest. Mají také ergonomickou výhodu v podobě možnosti skla kdykoliv během práce odklopit a obecně dobré periferní vidění)

Elektromobilita:

Předvádění vozu, vyzkoušení vozu, simulace různých událostí, vliv změny komponentu na jízdní vlastnosti a spotřebu baterie atd.

Vývoj:

Specialisté z technického vývoje mohou díky VR ladit nové designy vozů, schvalovat technické a konstrukční celky aut a potvrzovat jednotlivé díly. Jelikož VR pomůže přeměnit realitu, můžou konstruktéři nasimulovat například různé situace přírodních vlivů na chování auta při provozu. Technologie virtuální reality dovoluje předkonfigurování a přizpůsobení pracovišť.

Crash testy:

Znáte určitě crash testy, kdy vývojáři vezmou nové auto a zjišťují jeho vlastnosti při dopravní nehodě formou nabourání do zdi? Toto finančně náročné testování lze nahradit simulací pomocí VR! Můžeš si dokonce vymyslet podobu tvého vozu a pomoci VR se v něm hned projet.

Škoda Auto je příznivec nových technologií a ráda využívá jejich potenciál. VR se stala neoddělitelnou součástí závodu, kdy se celá „armáda“ IT specialistů stará o její bezproblémový chod, programování i práci se samotnými daty.

Škoda Auto Virtual Showroom

Prostřednictvím portálu virtuálního showroomu mohou zákazníci společnosti Škoda Auto navštívit svého místního autorizovaného prodejce online 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a prohlížet si vystavená vozidla. Lze také volně procházet prostory autosalonu, podle vlastního rozhodnutí si prohlédnout příslušný model Škoda a nakonfigurovat jej prostřednictvím online nástroje. Všechny potřebné informace jsou přehledně zobrazovány, a to včetně technických údajů daného modelu. Kromě toho je možné vozidlo prohlížet z různých úhlů. Potenciální zákazníci si mohou také u autorizovaného prodejce domluvit zkušební jízdu. Díky modulární struktuře virtuálního showroomu je rovněž možná integrace dalších prvků, jako je třeba virtuální mobiliář.

Videomaping ve Škoda Auto

V CKD centru Škoda Auto v Mladé Boleslavi pomáhá rozšířená realita pracovníkům v oblasti logistiky: V rámci rozsáhlých praktických testů podporují videomappingové projekce zaměstnance při plnění palet, do kterých se balí sady dílů MKD (Medium Knocked Down) určené pro export. Laserové projekce určují správnou polohu dílu na paletě. Texty, obrázky a videa názorně vysvětlují a ukazují, jak se mají komponenty optimálně upevnit a chránit. Systém rozpozná, pokud je některý z dílů umístěný špatně a pomáhá pracovníkům při uvedení dílů na správné místo.