Inovativní logistika v závodě Kvasiny AKL 4.0.
Sklad menších dílů v závodě v Kvasinách, rozkládající se na 1 750 m2, pojme téměř 45 000 přepravních obalů, tzv. KLT. Již při naskladňování dílů se využívá autonomně jezdící manipulační technika: tyto dopravní prostředky přebírají dodané boxy, pomocí kamery a skenerů rozpoznají jejich tvar a obsah a dopraví je dále do skladu. Tam pak dva roboty a dva zaměstnanci společnosti zakládají díly do regálů. Když si výroba díly objedná, vyjmou je jiné roboty z obalů KLT a naloží je na autonomně řízené přepravní vozíky, které je samy dovezou na montážní linku. Menší díly tam dorazí tzv. just-in-sequence, tedy přesně v tom pořadí, ve kterém se budou do vozů montovat. Na takzvaných RFID-tazích (Radio-Freqency IDentification) jsou uložené informace o tom, jak mají přepravní vozíky změnit svou cestu, když vezou díly k výrobní lince. Díky těmto datům pak vědí, jestli mají zrychlit, zpomalit či zastavit a zda mají naložit materiál.
Pokud by výroba potřebovala mimořádně rychlou dodávku dílů, zastoupí je zaměstnanci. Při takových expresních dodávkách je kladen maximální důraz na ergonomii a bezpečnost práce: pracoviště ručního vychystávání jsou vybavena otočnými a výškově nastavitelnými stoly umožňujícími optimální držení těla při práci. Pro boxy KLT těžší než osm kilogramů je k dispozici manipulační rameno, které zaměstnancům ušetří námahu.
Autonomní roboti ve Vrchlabí
Plně autonomní přepravní roboti v závodě Škoda Auto Vrchlabí, mohou díky naprogramování a umělé inteligenci pomocí senzorů a kamer nalézt nejrychlejší a nejbezpečnější cesty. Na překážky reagují rychleji než lidské oko a navíc mají ohromnou sílu. Utáhnou až 130 kilogramů! Pro naučení trasy nepotřebují magnetický pruh, nebo indukční smyčky, ale stačí danou trasu projet za pomoci tabletu, nebo joysticku. Trasu se pak naučí a dokážou s ní pracovat v reálném čase a případně při častých překážkách trasu úplně vynechat. Tyto roboti za den najezdí až 35 kilometrů.