Retro IT

První počítače vznikaly ve 30. letech 20. století a bylo pro ně charakteristické použití elektronek. Byly velmi velké, drahé a nevýkonné.  V té době ještě ani neexistovaly operační systémy, počítač se ovládal ze systémové konzole. První počítač, který pracoval podobně jako ty dnešní, vznikl na univerzitě v Pensylvánii v roce 1944 a jmenoval se ENIAC (na obrázku). Rok poté byl sestaven počítač MANIAC, který už uměl provádět výpočty fyzikálních dějů a byl použit k vývoji jaderných bomb. To byly počítače první generace. Současné osobní počítače řadíme do čtvrté generace počítačů, které mají mikroprocesory. Rozvinuly se počítačové sítě a s nimi i internet. Budoucnost počítačů je nejistá. Pracuje se na vývoji kvantových a fotonových počítačů. První kvantový počítač IBM Q Systém One byl představen v roce 2019.

S vývojem počítačů souvisí i vývoj umělé inteligence. Umělá inteligence (AI) je obor informatiky, který se zabývá vývojem strojů, které umí řešit složité úlohy logistiky a robotiky, ale i zpracovávat jazyk či velké množství dat. Otázky umělé inteligence sahají až do dávné historie, starých básní a legend. První úvahu o tom, zda by se stroje svým vědomím a inteligencí mohly začít podobat člověku, si položil už René Descartes v 17. století.

Budoucností IT a AI je také rozvoj průmyslu 4.0, neboli čtvrté průmyslové revoluce. Od současné automatizace a robotizace směřujeme ke kyberneticko-fyzikálním systémům. Zájem dětí o počítače, techniku, konzole, robotiku, VR a videohry může být přínosem, protože posouvá děti směrem, který je potřeba. Je potřeba umět ovládat technologie a tato zmíněná zařízení dětem umožňují rozvoj kompetencí.

První Nintendo

Japonská společnost Nintendo se věnuje výrobě videoher a konzolí. Založena byla již v roce 1880 jako firma, která vyráběla hrací karty a hračky. Nyní vyrábí vlastní herní systémy a hry pro ně. První Nintendo konzole se začala prodávat v roce 1985 a doprovázela ji slavná hra Super Mario Bros. Hru si na stanovišti můžete vyzkoušet! K vyzkoušení bude i první dotykové Nintendo DS.

První Playstation

Playstation je řada konzolí určená k hraní videoher.  První konzole této značky se začala prodávat v Japonsku v roce 1994 . Konzole bude k vyzkoušení se hrami Crash Bandicoot a legendární NHL.

Tamagotchi

Kapesní elektronická hračka z roku 1996 spočívá v péči o virtuální zvířátko. Zvířátko potřebuje neustálou péči a nedostatkem péče může zamřít. Byl pozorován tzv. Tamagotchi efekt, kdy si lidé vytváří emocionální vazbu se strojem. Nejčasteji tomu tak je u strojů či aplikací, které vykazují podobnost s lidským chováním.

Walkman

Walkman označuje přenosný hudební přehrávač na kazety. Prodávat se začal už v roce 1979 – pod značkou Walkman ale pouze v Japonsku. V roce 2010 byla výroba zařízení ukončena.

Diskman

Diskman je přenosné zařízení pro přehrávání disků, jako audio CD nebo datových disků pro MP3 soubory. Postupně je nahradily MP3 a MP4 přehrávače.

Současnost – Streamovací služby

V současné době je možné přehrávání hudby přes různé streamovací služby či cloudy, jako je Spotify nebo Youtube. S předplatným těchto služeb si každý může na svém smartphone nebo PC poslechnout, co zrovna chce.

Příklady z praxe

V Mladé Boleslavi je nyní nově otevřené datové centrum, jehož srdce tvoří superpočítač. Výpočetní výkon nového superpočítače je 2 petaFLOPS neboli 2 biliardy operací za sekundu. To je téměř 67 miliardkrát více, než kolik měl počítač IBM 360 před padesáti lety.

Zajímavosti

Předchůdci prvních počítačů byly mechanické sčítačky a analytické přístroje, které vznikaly již v 17. století. Tzv. Pascalina (na obrázku), vytvořená známým fyzikem Pascalem, byla takovým prvním pokusem.

Zatímco historii počítače v moderním smyslu slova počítáme obvykle od vzniku výpočetního zařízení ENIAC, první software datujeme o sto let dříve. Ady Lovelace popsala metody výpočtů a algoritmů, které nastaví stroj pro další výpočty. To je považováno za první popis počítačového programu, tedy softwaru.

Před 50 lety koupila Škoda Auto stejný počítač, jaký pomáhal Neilu Armstrongovi přistát na Měsíci. Optikou dnešních měřítek byl však jeho výkon přinejlepším úsměvný. Jednalo se o americký počítač IBM 360. Tento špičkový model pomáhal například ve vesmírném středisku v Houstonu v létě 1969 při prvním přistání člověka na Měsíci.