Motorsport

Škoda Motorsport je součástí Technického vývoje Škoda Auto a svou vývojovou činnost soustředí směrem k rallye speciálům. Spolupráce s ostatními odděleními umožnila vznik mnoha úspěšných projektů, které se staly historickými milníky a jsou známé dodnes. Aktivity Škoda Motorsport ovšem nespočívají pouze v samotném vývoji a účasti na rallye, jak se na první pohled možná zdá. Spektrum těchto činností je ve skutečnosti mnohem rozmanitější.

Kořeny Škoda Motorsport sahají až k počátkům 20. století a jsou silně spjaty s historií automobilky. Za svoji více než 120 letou historii zaznamenal motorsport ve Škoda Auto významných úspěchů ať už na domácí či zahraniční půdě. Stejně tak se uznání a úspěchu dostalo mnohým z vyrobených závodních automobilů, které se staly legendami ve své kategorii.

Vše začalo v roce 1901, kdy se Václav Laurin a Václav Klement rozhodli využít motocyklového závodu z Paříže do Berlína jako formy propagace značky. První závodník s motocyklem Laurin&Klement, Narcis Podsedníček, podle některých zdrojů přijel do cíle pozdě v noci, kdy již na místě nebyli žádní komité, tudíž si svůj příjezd do cíle nechal potvrdit místním policistou. Komité mu však tento podpis neuznali a Podsedníček byl diskvalifikován i přesto, že byl jediným jezdcem, který závod v této kategorii dokončil. Od té doby však motorsport ve Škoda Auto zaznamenal mnohé úspěšné projekty a vítězství. Důkazem toho jsou například vozy Škoda Popular Monte Carlo, Škoda 130 RS či FAVORIT 136 L.

Nedílnou a důležitou součástí historie Škoda Motorsport je také účast továrního týmu v nejvyšší kategorii světového šampionátu v rallye neboli World Rally Championship. A to konkrétně s projekty Škoda OCTAVIA WRC a poté FABIA WRC. Tato kategorie se však stále oddalovala od sériové výroby, což bylo pro Škoda Motorsport nežádoucí, a tak se tovární tým rozhodl ukončit svou účast v rámci WRC. Změna nastala s projektem Škoda FABIA S2000, jelikož právě v tomto období vytvořila Světová automobilová federace (FIA) novou kategorii WRC 2, která byla naopak se sériovou výrobou úzce spjata. To znamenalo vznik dostupnějšího vozu pro soukromé týmy a začátek zákaznického programu Škoda Motorsport.

Aktivity zákaznického programu pokračují také s projektem Škoda FABIA Rally2 a jeho modernizovanou verzí Škoda FABIA Rally2 evo, která byla homologována v dubnu 2019 dle nových pravidel FIA. V tuto chvíli můžeme mluvit o nejúspěšnějším projektu v historii Škoda Motorsport, ať z pohledu továrního týmu či zákaznického programu. Aktuálně však tým Škoda Motorsport již aktivně vyvíjí a testuje novou generaci vozu Škoda FABIA Rally2.

Do roku 2021 pak FABIA Rally2 evo vstoupila s další sadou vylepšení. Součástí změn bylo nové mapování motoru nebo přepracovaný chladič stlačeného vzduchu a výfukové sběrné potrubí. Zejména pro povrchy s nízkou přilnavostí byla připravena třetí sada diferenciálových ramp a nová je též specifikace tlumičů pro asfalt i šotolinu. Významnou součástí úprav bylo také další zlepšení spolehlivosti, bezpečnosti a komfortu posádky.

Rallye

Úspěch na rallye nespočívá pouze v samotném závodu, ale předchází mu hned několik kroků, které nejsou na první pohled možná zcela očividné. Prvním z nich je správné nastavení vozu, které je pro každou soutěž specifické, a to vzhledem k povrchu a podmínkám, které v dané oblasti panují. Pro každou posádku je tedy primární vůz společně s techniky a mechaniky správně nastavit a otestovat.

Jakmile je vůz ve správném set-upu, dochází k přípravám samotné posádky, která musí znát trať co nejlépe. K tomu slouží jízdy, které umožňují posádce projet celou trať celkem dvakrát a připravit si tzv. pacenotes neboli navigační poznámky. Důležité ovšem je, že tento průzkum trati je posádkám umožněn pouze v běžných sériových vozech, ve kterých musí řidič dodržovat veškeré dopravní předpisy. Škoda Motorsport využívá k těmto recce jízdám vozy OCTAVIA RS 2.0. TDI 4×4.

Jakmile je připravena i posádka, zbývá posledním krok před samotným startem závodu, a tím je Shakedown. Ten může být označen jako rychlostní zkouška nanečisto, během které může posádka doladit nastavení vozu a zároveň porovnat své časy s konkurencí.

Samotná rallye se poté skládá z jednotlivých rychlostních zkoušek, které jsou časově měřeny a spojeny přejezdovými úseky, v rámci kterých musí vůz, ale také posádka, dodržet veškeré silniční předpisy. Další důležitou součástí každého závodu jsou servisní zóny, které jsou předem jasně stanovené a časově omezené. Jedná se o jediné místo, v rámci kterého mohou mechanici na vozech pracovat, což znamená, že defekty a další komplikace na rychlostních zkouškách musí posádka vždy vyřešit sama. Vítězem daného závodu je samozřejmě nejrychlejší posádka, jejíž výsledný čas je nejkratší.

Závodní automobily

Sportovní automobily legendární řady F z počátku minulého století zastupuje vůz L&K FC (1909). Poválečnou etapu reprezentuje Škoda SPORT s nízkou hliníkovou karoserií, účastník legendárního vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans (1950). Období uplynulých 30 let, po začlenění značky Škoda do koncernu Volkswagen, je spojeno mimo jiné s výrazným technologickým pokrokem, vytvářejícím podmínky pro ještě širší uplatnění speciálů z Mladé Boleslavi v motoristickém sportu. Příkladem jsou  vozy Škoda OCTAVIA WRC (2003) a Škoda FABIA R5 (2019). Déle dvojice Škoda 130 RS (1978) a Škoda FABIA S 2000 (2015) vystavená ve stálé expozici muzea a řada sportovních vozů v přilehlém depozitáři, jenž lze navštívit po domluvě na recepci Škoda Muzea.

První vůz Škoda Motorsportu

První závodní vůz z továrny Laurin a Klement byl L&K FC, kdy s ním majitelé v roce 1908 pokořili světový rekord a dosáhli rychlosti 118 km/h.

Máme defekt!

Při situaci, kdy během závodu musí závodníci vyměnit auto rozhodují vteřiny, aby vyhodnotili situaci, zda má smysl zastavovat a vyměňovat kolo a tratit tím čas, nebo rovnou závod vzdát. Pneumatika je při defektu prakticky hned prázdná a její výměna trvá zhruba 1 minutu.

  • Jeden z našich jezdců mohl jezdit rallye, ale nebylo mu ještě 18 let, tedy nemohl řídit v běžném silničním provozu, a tedy se na spojovací úseky musel vždy vyměnit se spolujezdcem.
  • Jezdec na přejezdu telefonoval a dostal pokutu.
  • Pokud dojde defektu pneumatiky, posádka od odepnutí bezpečnostních pásů pro znovu nasednutí do vozu vymění kolo závodního speciálu za 90 vteřin, což zahrnuje odepnutí a vyndání náhradního kola z vozu, vyheverování vozu, výměny kola s defektem za náhradní kolo a úklid a upevnění všeho nářadí a defektního kola zpět do vozu.
  • Větší defekt si musí být schopni dát dohromady sami, aby mohli dojet do servisní zóny.
  • Pokud dojde k narušení některého z bezpečnostních prvků jako například ochranného rámu, posádka v rallye končí.
  • Do závodního speciálu se pro rallye netankuje plná nádrž. Objem paliva se propočítává na potřeby daného závodu a natankuje se pouze potřebné množství tak, aby bylo auto stále co nejlehčí.
  • V servisní zóně mechanici dovedou například vyměnit převodovku za přibližně 12 minut.