Optimalizace výroby a průmysl 4.0

Průmysl 4.0 (čtvrtá průmyslová revoluce) je označení pro současný trend digitalizace, s ní související automatizace výroby a změn na trhu práce, které s sebou přinese.

Podle této myšlenky vzniknou „chytré továrny“, které budou využívat kyberneticko-fyzikální systémy. Pouze precizně nastavené předvýrobní procesy a jejich digitalizace umožní firmám chod dokonalé automatizované továrny, připravené zvládat výzvy budoucnosti.

Systémy a roboti převezmou opakující se a jednoduché činnosti, které do té doby vykonávali lidé. To bude provázet změna pracovního trhu, kdy by mohla být ohrožena zaměstnanost osob. Počítače s novými řídícími/rozhodovacími systémy či těmito systémy řízené robotické systémy mohou nahradit lidskou sílu. Měla by tedy vznikat nová pracovní místa, která budou vyžadovat vyšší kvalifikaci zaměstnanců.

Skloubením všech moderních technologií a jejich optimálním rozvržením lze získat optimálně nastavenou firmu. Technologie jsou vzájemně propojené a ať jde už o umělou inteligenci, robotiku, virtuální realitu, digitální modelování, inovací a proškolením personálu

Výroba ve 20. století prošla za celou svou dobu mnoha transformacemi – od zefektivňování pohonu a mechanickou automatizaci (1900 – 1970), využití počítačů pro design výrobků a řízení výroby (1970 – 2005), přes integraci různých systémů napříč firmou (2005 – 2020), k inteligentním systémům (masivní rozšíření po roce 2020). „Nyní jsme na vrcholu 3. generace výroby charakterizované transformační silou a rapidním vylepšením softwarů. Došlo k mnohem užšímu propojení systémů a lidí uvnitř firem, ke skokovému zefektivnění procesů a účelnějšímu využívání dat. Očekáváme, že se v blízké budoucnosti budou stroje učit od sebe navzájem a stále dostupnější technologie se stanou katalyzátorem pro novou generaci výroby a pracovních rolí,“ říká Jaroslava Rezlerová.

Studie společnosti Deloitte říká, že se bude výrobní sektor v příštím desetiletí potýkat s vážnými problémy v důsledku nedostatku zaměstnanců s potřebnými dovednostmi. Došla k závěru, že od nynějška do roku 2028 se neobsadí 2,4 milionu pracovních míst a 5 z 10 otevřených pozic pro kvalifikované pracovníky zůstanou neobsazené kvůli nedostatku lidí s potřebnými dovednostmi.

Analýza budoucích potřeb zpracovatelského průmyslu

Analýza ManpowerGroup a Digital Manufacturing Institute definovala budoucí pracovní pozice v digitální výrobě a přináší seznam 165 datově orientovaných pracovních pozic a 20 klíčových výrobních pozic budoucnosti. Tyto nové pozice jsou jak v oblasti samotné fyzické výroby, tak také v oblasti analýzy dat, řízení a leadershipu v digitální době, zákaznickém servisu, vývoji produktu a služeb, řízení dodavatelských řetězců a dalších rolí spojených s výrobou.

Aktuálně nejžádanější pozice a dovednosti v digitální době

Dopad proměn na HR: Velká změna přístupu při výběru zaměstnanců

Management firem musí přehodnotit své strategie a najít nové a alternativní způsoby, jak získat, rozvíjet, motivovat a udržovat dovednosti zaměstnanců, které potřebují. „Jedná se o naprosto nový přístup při zvyšování kvalifikace zaměstnanců. Již nebude stačit vyinzerovat pozici a na trhu práce „nakoupit“ potřebné zaměstnance, jako tomu bylo doposud. Většina uchazečů o novou práci ani nebude schopna na první pohled posoudit, jestli je daná pozice pro ně zajímavá a zároveň firma nebude schopna podle pouhého životopisu poznat, jestli je uchazeč na danou pozici vhodný. Bude nutné přistupovat novým způsobem k identifikaci schopností lidí a rozpoznání, jakým směrem se pracovník může posunout, přičemž hlavním kritériem výběru zaměstnance by měla být jeho schopnost učit se novým věcem,“ řekla Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká republika.

Principy továrny budoucnosti Škoda Auto

VYŠŠÍ EKOLOGICKÉ CÍLE JAKO VÝZVA

Společnost v rámci priority ENGAGE rovněž zintenzivní své Úsilí v oblasti ekologie a výrazně zpřísní své ekologické cíle.Do roku 2030 plánuje snížit flotilové emise o 50% oproti roku 2020 a přejít ve všech českých a indických závodech na uhlíkově neutrální výrobu. Bude tak plnit ambiciózní požadavky Zelené dohody pro Evropu.

OTEVŘENÁ A TOLERANTNÍ PODNIKOVÁ KULTURA

Strategie NEXT LEVEL – Škoda STRATEGY 2030 staví do popředí také oblast diverzity: do roku 2030 má každou čtvrtou pozici v managementu zastávat žena. Pro společnost Škoda Auto jsou diverzita, inkluze a rovnoprávnost samozřejmými součástmi podnikové kultury, která se vyznačuje otevřeností a tolerancí. Česká automobilka bude dále v rámci procesu transformace podporovat vzdělávání zaměstnanců a v letech 2022 až 2030 do této oblasti investuje téměř 13 miliard Kč, aby zajistila pracovní místa i v budoucnosti.

DŮRAZ NA EFEKTIVITU A ZJEDNODUŠENÍ

Pro dosažení cílů strategie NEXT LEVEL – Škoda STRATEGY 2030 bude Společnost dále rozvíjet efektivitu

a zjednodušování, což jsou dvě tradičně silné stránky, které jí v minulosti přinesly řadu úspěchů. Společnost plánuje

udržet nejvyšší nákladovou efektivitu mezi evropskými konkurenty například pomocí interní digitalizace, chytré

automatizace či datové analytiky, s výslednou udržitelnou rentabilitou tržeb na úrovni minimálně 8%. První kroky

ke zjednodušení svých procesů a snížení byrokracie a komplexity již učinila. Příkladem může být úprava nabídky

verzí či výbavy na přání. S dalším rozšiřováním elektrifikace u modelové nabídky by pak ve střednědobém horizontu přikročila ke snížení počtu dostupných kombinací o 40%.

Kvalita orientovaná na zákazníka

Orientace na zákazníka je obchodní přístup, který upřednostňuje potřeby zákazníka před potřebami podniku. Společnosti orientované na zákazníka chápou, že podnik nebude prosperovat, pokud nebude důsledně zlepšovat orientaci na zákazníka. Je to způsob myšlení, který slaďuje obchodní cíle s cíli zákazníků.

Kvalita je pro zákazníka základem. Zakoupení vozu by se mělo obejít bez jakýchkoli závad. Zakoupení vozu by nemělo končit jeho předáníá, ale ecsta se zákazníkem tím začíná. Jde o zážitek, který si chce zákazník zapamatovat. Společnost Škoda Auto je zaměřená na zákazníka už dlouhou dobu.

Kapacity produkty

Přesun kapacit mezi firmami.

Zákazníkům na celém světě bylo dodáno 186 200 vozů Škoda (-25,4 % oproti předchozímu roku)

Provozní zisk dosáhl hodnoty 337 milionů eur (-24,8 % oproti předchozímu roku)

Rentabilita tržeb ve výši 6,6 % byla na solidní, avšak nižší úrovni (v loňském roce: 8,9 %)

Válka na Ukrajině významně ovlivnila dodavatelské řetězce

Výhled: situace s dodávkami dílů se v průběhu druhého pololetí bude dále zlepšovat

V prvním čtvrtletí dodala česká automobilka zákazníkům na celém světě celkem 186 200 vozů (-25,4 % oproti předchozímu roku). Provozní výsledek ve výši 337 milionů eur je o 24,8 % nižší než v minulém roce, rentabilita tržeb ve výši 6,6 % je na solidní, avšak nižší úrovni ve srovnání s loňským rokem. Hlavními důvody jsou setrvalý nedostatek čipů a válkou v Ukrajině způsobené narušení dodavatelských řetězců. Realizace programu NEXT LEVEL EFFICIENCY+ proto bude v příštích měsících důsledně pokračovat. Automobilka zároveň očekává, že dodávky dílů se v průběhu druhého pololetí budou dále zlepšovat.

V západní Evropě zaznamenala společnost Škoda Auto za první tři měsíce roku celkem 89 000 dodávek zákazníkům (první čtvrtletí 2021: 111 600 vozů; -20,3 %). Na svém v současnosti největším trhu, v Německu, dodala automobilka v období od ledna do března zákazníkům 33 100 vozů (první čtvrtletí 2021: 36 600 vozů; -9,6 %). Na rozdíl od obecného vývoje na trhu si značka Škoda v prvním čtvrtletí roku polepšila v Norsku: 1 400 vozů dodaných zákazníkům představuje ve srovnání s předchozím rokem nárůst o 9,3 % (první čtvrtletí 2021: 1 200 vozů). Švýcarsko zůstalo na stabilní úrovni s 3 900 vozy dodanými zákazníkům (první čtvrtletí 2021: 3 800 vozů; +1,0 %).

Ve střední Evropě zaznamenala Škoda Auto v prvním čtvrtletí 35 400 dodávek zákazníkům, oproti 46 900 dodávkám ve stejném období minulého roku jde o -24,6% pokles. Na domácím českém trhu zůstaly dodávky poměrně stabilní: za první tři měsíce bylo zákazníkům dodáno 18 600 vozů (leden až březen 2021: 19 600 vozů; -5,2 %).

Ve východní Evropě bez Ruska dodala Škoda Auto od ledna do března zákazníkům 7 500 vozů, což představuje pokles o 23,3 % (první čtvrtletí 2021: 9 800 vozů).

Na pozadí ruské invaze na Ukrajinu představenstvo koncernu Volkswagen na začátku března rozhodlo, že až do odvolání zastaví výrobu vozů v Rusku i vývoz svých vozů do Ruska. Za první dva měsíce roku tam značka Škoda zaznamenala 12 100 dodávek zákazníkům (leden až březen 2021: 22 800 vozů; -47,0 %).

Společnost Škoda Auto vynaložila v roce 2021 na nákup výrobního materiálu 202,8 mld. Kč. To odpovídá meziročnímu poklesu o 700 mil. Kč, který zapříčinil pokračující výpadek dodávek čipů v průběhu celého roku 2021. Velká část tohoto objemu připadala na Českou republiku (37,1 %), následovanou Německem, kde oblast Nákupu pořídila přibližně čtvrtinu (26,1%) objemu výrobních materiálů. Celkový objem Všeobecného nákupu dosáhl hodnoty 33,6 mld. Kč, což znamená nárůst o 35,8% oproti roku 2020. V roce 2021 čítala databáze útvaru Výrobního nákupu 2 019 dodavatelů z celého světa. Všeobecný nákup evidoval dokonce více než 6 051 spolupracujících dodavatelů z celého světa Škoda Auto v roce 2021 celosvětově vyrobila 802 266 vozů značky Škoda (2020: 941 131 vozů). Pokles způsobila především pandemie nemoci covid-19 a její dopady na světovou ekonomiku. Největší problémy přinesla omezená dostupnost polovodičů, za níž stojí odstávka související s pandemií, bouře v Texasu či zemětřesení v Japonsku. Tento nedostatek polovodičů následně zapříčinil komplikace v celém zásobovacím řetězci. Společnost byla nucena snížit nejenom objem výroby vozů, ale také výrobu komponentů i nekompletních vozů. Prostřednictvím rozsáhlých hygienických opatření a změn v organizaci jednotlivých provozů se Společnost aktivně a účinně bránila šíření nákazy na pracovištích a maximálně chránila zdraví svých zaměstnanců. Automobilka spolu se svým sociálním partnerem Odbory KOVO za tímto účelem vypracovala a realizovala více než 80 preventivních opatření vycházejících z konceptů Safe Production a Safe Office. Soustředila se zejména na velmi účinný a robustní systém pravidelného týdenního testování svých zaměstnanců. V roce 2021 provedla celkem 1 052 895 testů. Díky těmto opatřením nedošlo v roce 2021 k přerušení výroby z důvodu pandemie nemoci covid-19.

Růst přidané hodnoty

Třetí priorita ENGAGE zasahuje do mnoha oblastí, neboť zahrnuje specifické cíle pro oblasti digitální zákaznické zkušenosti, ekologie, diverzity a vzdělávání. Přidaná hodnota je tedy v zaměstnancích a jejich vzdělávání.

Škoda Auto dlouhodobě podporuje vzdělávání v oblasti technických oborů. Pro žáky 8. a 9. ročníků základních škol připravila projekt EDU.LAB, který zábavnou formou představuje nejmodernější technologie a dává nahlédnout do zázemí špičkových provozů automobilky. Škoda Academy Kvasiny zase zahájila spolupráci s Vyšší odbornou školou a Střední průmyslovou školou v Rychnově nad Kněžnou, díky níž žáci dostanou bližší informace o atraktivitě oborů souvisejících s elektrotechnikou, mohou využít praxi a odborné stáže přímo v automobilce a po úspěšném ukončení odborného výcviku a studia tu získají uchazeči možnost zaměstnání. Pro absolventy vysokých škol otevřela automobilka nový rozvojový program Tech Trainee zaměřený zejména na oblasti elektromobility a digitalizace. Studenti, kteří završili bakalářské nebo magisterské studium, se mohou zapojit do ročního programu, na jehož konci získají specializaci v některém ze zvolených oborů, jako jsou technický vývoj, plánování výroby, digitalizace, kybernetická bezpečnost či kvalita konvenčních a elektrických vozidel. Škoda Auto se rovněž rozhodla podpořit vybudování neziskového vzdělávacího institutu pro programátory 42Prague, který zahájí provoz v roce 2022 a bude součástí mezinárodní sítě špičkových škol, které vzdělávají IT specialisty ve 22 zemích světa.Automobilka v roce 2021 rovněž spojila síly s neziskovou organizací Czechitas, která dlouhodobě pomáhá ženám a dětem poznávat svět informačních technologií skrze programování, kódování či práci s daty. V Mladé Boleslavi a okolí přispěla k pořádání kurzů určených pro veřejnost a speciálně zaměřených lekcí pro středoškolačky. Odborné kurzy otevřela rovněž zaměstnancům Společnosti na mateřské či rodičovské dovolené, kterým se snaží usnadnit budoucí návrat do práce. Tématům pracovníků, kteří pečují o své děti, se věnoval také praktický online webinář pro manažery

Konkurenceschopná struktura nákladů

V porovnání s minulým rokem došlo k dalšímu razantnímu nárůstu cen hliníku a olova. Výrazný růst ceny zaznamenala i měď. I přes tyto vlivy bylo dosaženo významné optimalizace nákladů, která podstatnou měrou přispěla k dobrému celkovému výsledku značky.

Rostoucí a zostřující se konkurence v automobilovém sektoru vyžaduje stále se zvyšující podporu prodeje, přičemž tuto situaci dále prohlubují tržní rizika související se změnou poptávky spotřebitelů, jejichž nákupní chování závisí nejen na skutečných vlivech, jako je výše reálné mzdy, ale i na vlivech psychologických. Společnost Škoda Auto průběžně analyzuje chování zákazníků a konkurence a tím tato rizika minimalizuje

Rozsáhlé investice do budoucnosti Škoda Auto Group

V příštích pěti letech bude Škoda Auto Group investovat zhruba 2,5 miliardy eur do technologií budoucnosti. Jen do dalšího rozšiřování elektromobility bude směřovat 1,4 miliardy eur, na své aktivity v oblasti digitalizace vydá automobilka zhruba 650 milionů eur. Na 350 milionů eur pak investuje do modernizace svých závodů a výrobních zařízení, aby mohla i nadále ziskově růst. Cílem je rozšířit know-how v oblastech elektromobility, softwaru a digitalizace a zajistit tak pracovní místa i nabídku nejmodernějších produktů a řešení mobility našim zákazníkům.

Program NEXT LEVEL EFFICIENCY zajistí prostředky na investice

V rámci programu NEXT LEVEL EFFICIENCY přijímá Škoda Auto Group cílená opatření k výraznému a trvalému snížení nákladů a výdajů ve všech oblastech podniku včetně uvolnění finančních prostředků, potřebných na investice. Společnost navíc systematicky zjednoduší své procesy a interní byrokracii, a zároveň ještě více zaměří svou pozornost směrem na zákazníka.

Výzvy pro nové náběhy

PODPORA SÉRIOVÉ VÝROBY A NOVÝCH NÁBĚHŮ

Začátkem roku 2021 se postupně prohlubovaly dopady pandemie nemoci covid-19, které způsobily značné problémy nejen v oblasti přímých dodávek, ale silně zasáhly i přepravní kapacity lodní a železniční dopravy. Rozšíření pandemie do regionu ASEAN v druhé polovině roku těžce dopadlo na výrobce polovodičů a čipů nejen pro automobilový průmysl.

Z důvodu nedostatku čipů zavedl Koncern krizový management, který Společnosti umožnil plně využít koncernové nákupní synergie a tím minimalizovat negativní efekty na nejnižší možnou míru. Hlavní prioritou oddělení Nákupu byla v průběhu roku střednědobá a dlouhodobá stabilizace dodávek, identifikace rizikových dodavatelů a zavádění protiopatření na procesní i finanční podporu dodavatelů. Maximální úsilí pracovníků oblasti si vyžádalo poptávkové řízení pro projekty nástupce vozu KODIAQ a společného koncernového projektu BETA+ (SUPERB a PASSAT), pro něž tým Nákupu zajistil 1 771 nových dílů, a to ve všech existujících barevných provedeních. Do poptávkových řízení zařadil také osm zcela nových dodavatelů pro Škoda Auto.

V roce 2021 bylo ve společnosti Škoda Auto vyrobeno celkem 841 943 převodovek, z toho 374 771 převodovek MQ200, 44 054 převodovek MQ100 a 423 118 převodovek DQ200, 426 868 motorů a 128 031 baterií pro plug-in hybridní vozy. Společnost produkuje komponenty nejen pro svou potřebu, ale i pro potřeby dalších koncernových značek. Celkem pro ně vyrobila 202 021 motorů (47% z celkového množství vyrobených agregátů), 515 952 převodovek (61% z celkového množství vyrobených převodovek) a 101 823 baterií (80% z celkového množství vyrobených baterií). Nedílnou součástí výroby komponentů je rovněž výroba náprav, kterých Škoda Auto produkovala 7 580 denně. Celkem bylo v roce 2021 vyrobeno 1,4 milionu náprav pro montážní závody v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Bratislavě. Škoda Auto v roce 2021 oslavila několik významných jubileí v produkci komponentů. V závodě v Mladé Boleslavi vyrobila již 15 měsíců po zahájení produkce stotisící vysokonapěťovou trakční baterii, v červnu v mateřském závodě vznikla osmimiliontá převodovka MQ200.

Regionalizace

Rovnost šancí a rovné zacházení má Společnost přímo zakotvené v Etickém kodexu skupiny Škoda Auto. Ve Škoda Auto není nikdo diskriminován na základě etnické či národnostní příslušnosti, pohlaví, vyznání, světového názoru, věku, postižení, sexuální orientace, barvy pleti, politických postojů či sociálního původu. Podpora rozmanitosti a vytváření inkluzivního pracovního prostředí jsou také důležitým předpokladem k tomu, aby Společnost zůstala trvale úspěšná a získávala talentované lidi. Pracovníci oblasti Lidé a kultura proto cíleně rozvíjejí aktivity, které přispívají k dlouhodobému porozumění mezi kolegy. Patřila k nim mimo jiné série interaktivních tréninků pro 2 000 vedoucích pracovníků Společnosti, při nichž se účastníci učili pracovat s nevědomými předsudky a Škoda Auto za ni získala ocenění v soutěži TOP Odpovědná firma 2021. V roce 2019 podepsala automobilka Evropskou chartu diverzity. V letech 2020 až 2022 pak tento podpis rozšířila na zlaté signatářství a zapojila se do mezinárodní konference Evropský den diverzity v Parlamentu ČR v květnu 2021, kde si se zástupci podnikatelské sféry, politiky a vědy vyměnili pohledy na to, jak lze diverzitu koncepčně zakotvit v řízení firem. Předseda představenstva Thomas Schäfer, členka představenstva za oblast Lidé a kultura Maren Gräf a šéfka diverzity koncernu VOLKSWAGEN Elke Heitmüller potvrdili silnou podporu diverzity a inkluze ve Škoda Auto i v celém Koncernu. U příležitosti Evropského měsíce rozmanitosti automobilka uspořádala setkání Škoda OPEN TALK, kde zástupci managementu diskutovali se zaměstnanci o propojení strategie a diverzity. Mimo jiné se řešila možnost vytvoření komunity diverzity ve Společnosti – zapojení zaměstnanců je stěžejní předpoklad pro vytváření inkluzivního pracovního prostředí. V květnu se Škoda Auto prostřednictvím Memoranda 2017+ připojila k Pride Business Forum, jehož cílem je podpořit pestrost a začlenění v kolektivu LGBT+ zaměstnanců ve firmách a zajistit vzájemné otevřené a spravedlivé zacházení bez ohledu na sexuální orientaci a genderovou identitu. Automobilka navíc podpořila činnost zaměstnanecké skupiny Škoda Proud, která vznikla z iniciativy zaměstnanců a snaží se zajistit, aby se LGBT+ pracovníci cítili v práci bezpečně a komfortně.

PŘÍMÁ FIREMNÍ KULTURA

Otevřenost, přátelské pracovní prostředí, možnost kariérního růstu či vyšší míra samostatnosti patří mezi základní požadavky nové generace zaměstnanců. Také proto v roce 2021 pokračovalo upevňování firemní kultury Společnosti, která si jako priority pro další roky stanovila kromě budování otevřenější firemní kultury také zvýšení podílu žen ve vedení. Březnové změny v představenstvu Škoda Auto, do něhož byla jako první žena v historii jmenována členka představenstva za oblast Lidé a kultura Maren Gräf, tento záměr potvrdily. Vedle probíhajících aktivit podporujících firemní kulturu Společnosti, které odstartovaly v předchozích letech (např. Role Model Program, Workshopy firemní kultury pro lídry, Open Talks), byl v souvislosti s novou strategií v roce 2021 zahájen projekt Mindset Change. Klade si za cíl určit, jakou firemní kulturu chceme mít v budoucnu a co musíme udělat, abychom toho dosáhli. Oblasti, které byly identifikovány jako klíčové v mnoha diskusích napříč společností, jsou: odvaha, otevřenost, zplnomocnění, zákazník, lidé a chytrost.. Výstupy z těchto šesti schůzek se sloučí s dalšími zjištěními projektu Mindset Change a pomohou zformovat naši cílovou firemní kulturu

„Diverzita je pevnou součástí naší strategie NEXT LEVEL – STRATEGY 2030. Rozmanitost podporujeme v celé společnosti. Prostřednictvím souboru interaktivních školení pro vedoucí pracovníky zvyšujeme například povědomí o diverzitě na pracovišti. Mám velkou radost, že toto úsilí nyní získalo od odborné poroty zvláštní cenu TOP Odpovědná firma. Toto ocenění ukazuje, že společnost Škoda Auto v problematice diverzity kráčí po správné cestě. Máme vysokou motivaci, abychom se odhodlaně pustili do dalších kroků.“

Green Future – Životní prostředí

Ochrana životního prostředí patří mezi základní pilíře trvalé udržitelnosti automobilky. Environmentální pilíř již od roku 2012 zastřešuje interní strategie GreenFuture, která zajišťuje řízení a efektivní kontrolu všech aktivit spojených s ochranou životního prostředí. Na jeho základě se následně stanovují jednotlivá opatření na úrovni výroby, produktu a procesů. Filozofií podnikové strategie GreenFuture je minimalizovat dopady na životní prostředí u všech produktů a služeb mobility, a to napříč celým jejich životním cyklem, s cílem udržet nedotčené ekosystémy, vytvářet pozitivní vliv na společnost a rozvíjet celý region.

.

SNAHA O UHLÍKOVOU NEUTRALITU

Za nejdůležitější cíle v této oblasti automobilka považuje snížení emisí CO2 produkovaných vozovým parkem do roku 2030 o více než 50% v porovnání s rokem 2020 a transformaci českých výrobních závodů Společnosti vedoucí k dosažení neutrální CO2 bilance spotřebovaných energií do roku 2030. Obě opatření přispějí k dlouhodobému snižování skleníkových plynů v celém životním cyklu produktů a tím ke koncernovému cíli stát se uhlíkově neutrální společností do roku 2050. Díky prosazování udržitelného rozvoje se Společnosti zatím podařilo snížit dopady výroby na životní prostředí v českých závodech o 41% v porovnání s rokem 2010

POSILOVÁNÍ STANDARDŮ

V oblasti integrity se Společnost zaměřila na posílení standardů týkajících se zejména compliance a ekologie. Například v oblasti Nákupu získávají ekologická kritéria a kritéria udržitelnosti u potenciálních obchodních partnerů stejný význam jako kvalita nabízených služeb nebo logistika.

goTOzero – SNIŽOVÁNÍ ENVIRONMENTÁLNÍCH RIZIK

V rámci GreenFuture byla v průběhu roku 2019 schválena nová environmentální mise goTOzero, která definuje čtyři prioritní oblasti: klimatickou změnu, zdroje, kvalitu ovzduší a dodržování environmentálních předpisů. Tyto oblasti byly zohledněny při aktualizaci dokumentu „Cíle životního prostředí do roku 2025“ a cílových hodnot pro klíčové ukazatele (dekarbonizační index, snížení vlivu produkce na životní prostředí, podíl prodaných bateriový elektrických vozů, implementace ECMS – Environmental Compliance Management System)

BEZEMISNÍ BUDOUCNOST VÝROBY

Automobilka ve všech svých aktivitách klade stále větší důraz na využívání energií z CO2 neutrálních zdrojů. Její první střešní fotovoltaický systém vyrostl jako podporovaný projekt „Instalace nízkouhlíkové technologie“ na střechách Servisního centra v Kosmonosech. Zařízení ročně vyprodukuje více než 450 MWh ekologicky získané energie. Servisní a tréninkové centrum tak pokrývá téměř čtvrtinu své spotřeby elektřiny pomocí nových fotovoltaických modulů. Elektřina získaná ze solárních panelů je využívána nejen pro provoz areálu, ale i pro ekologické dobíjení aut přispívající ke snížení emisí CO2. Společnost do budoucna počítá s instalací dalších solárních projektů na vhodných objektech továrních hal. Proto se dohodla s energetickou společností ČEZ na vybudování největší střešní fotovoltaické elektrárny v České republice, která vznikne na střechách Škoda Parts Centra a logistických budov v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Výroba elektřiny přesáhne 2 200 MWh, kompletně dokončena a připojena k přenosové soustavě bude v roce 2022. Koordinaci projektu převezme ŠKO-ENERGO. Společnost odpovědně přistupuje také k ochraně životního prostředí v závodech v Indii, za které v roce 2019 převzala zodpovědnost. Příkladem je otevření jedné z největších střešních solárních elektráren v indické Púně v listopadu 2019. Zařízení aktuálně produkuje 22 000 MWh ročně, pokryje až 25% celkové roční spotřeby elektrické energie závodu a významně přispívá k uhlíkové neutralitě místní výroby

Průmysl 4.0.

Deštník ve dveřích, škrabka na led nebo třeba víčko nádržky ostřikovačů s integrovanou nálevkou, to jsou známé prvky Simply Clever vozů Škoda. Ovšem Simply Clever nemusí být jen auta, různé, někdy až nečekaně jednoduché, ale velmi chytré prvky využívají i továrny, kde se vozy Škoda vyrábí. Tyto chytré prvky spadají pod Průmysl 4.0.

Pojem Průmysl 4.0 je spojen s intenzivní automatizací a robotizací výroby, ale zároveň s využíváním všemožných dat, která následně výrobu usnadňují, urychlují a zefektivňují. Kromě moderních robotů do tohoto pojmu spadá mnoho více či méně „nenápadných“ řešení, která mají jeden společný jmenovatel: jsou jednoduchá, ale zároveň jejich příchod umožnila až moderní digitální technika z posledních let a nástup takzvané umělé inteligence (AI, artificial intelligence). Toto je několik příkladů takových chytrých řešení, která Škoda Auto využívá.

Copak to tu hučí?

Analýza zvuku je podobná disciplína jako analýza obrazu, jen trochu jednodušší. „Každý stroj vydává charakteristické zvuky, ty si může umělá inteligence nastudovat, a když pak při monitoringu zaslechne nový nečekaný zvuk, upozorní uživatele, že se něco děje,“ popisuje fungování zvukové analýzy Milan Dědek, který se zabývá uplatněním umělé inteligence v prediktivní údržbě. Takto se odhalují možné přicházející poruchy: když začne drhnout ložisko, opotřebí se ozubená kola, řemeny, řetězy či jiné komponenty, zvuk stroje se mírně promění. Pro člověka neslyšně, ale AI už to pozná.

Motor zdravý už od poslechu

Analýza zvuku už dokonce pronikla z výroby i do první linie. Oddělení After Sales a Škoda Auto DigiLab testují novou aplikaci Sound Analyser. Ta pomocí umělé inteligence přispívá k rychlému a preciznímu odhalení, kde je potřeba servisní údržba. Program nahraje zvuk auta do chytrého telefonu nebo tabletu a porovná ho s dostupnými akustickými vzory. Technologie rozpozná deset vzorů s přesností přes 90 procent. Když něco nesedí, aplikace zjistí, čím jsou odchylky způsobené a jak by se daly opravit. Servis je tak rychlejší a efektivnější. Stanislav Pekař, vedoucí Škoda Auto After Sales, k tomu dodává: „Sound Analyzer názorně ukazuje, jaké možnosti otevírá digitalizace značce Škoda i v oblasti After Sales. V budoucnu budeme využívat technologie umělé inteligence, abychom zákazníkům nabídli ještě individuálnější služby a zprostředkovali ještě lepší zákaznickou zkušenost.“

Každý motor s vlastním QR kódem

Někdy je chytrým řešením i jen možnost spolehlivě identifikovat výrobek. Ve slévárně, kde vznikají bloky motorů, tak nově na každý z nich speciální jehlicí vyznačí takzvaný datamatrixový kód, jakousi obdobu známého QR kódu. Ten má tu výhodu, že odolá teplu, chemikáliím i případnému poškrábání. „Unikátní kód každého výrobku umožňuje kdekoli ve výrobě ověřit, že se nachází ve správný čas na správném místě, aby nedošlo třeba u podobných dílů k záměně. Zároveň je tok výrobku plně dohledatelný v případě potřeby řešení jakýchkoli chyb,“ vysvětluje Milan

Továrně pomůže i chytré parkování

Jednou z líhní nápadů pro Průmysl 4.0 je i pracoviště FabLab přímo v Mladé Boleslavi. Tady testují vlastní kamerový systém, který identifikuje volná parkovací místa. „Je to takový základ, na kterém se učíme práci s umělou inteligencí na cenově dostupném hardwaru. Zkušenosti chceme využít pro zajištění lepší plynulosti provozu kamionů u vjezdu do areálu závodu, kde nákladní vozy často bojují s obsazeností parkoviště,“ říká Ondřej Růžička z FabLabu. „To, co se takto naučíme, je využitelné i jinde. Už se rozběhl první projekt přímo ve výrobě, kde budeme takto kontrolovat stav dopravníkových závěsů karoserií. Umožňuje nám to s předstihem a flexibilně plánovat servisní zásahy a tím šetříme značné náklady,“ dodává jeho kolega Dědek.

Aby se dopravník nezasekl

Další chytrý nápad s využitím umělé inteligence, který ve FabLabu vytvořili, je monitorování stavu ložisek takzvaných skidových dopravníků. To jsou velké desky, na kterých je v části výrobní linky umístěna karoserie auta, která tak i s dopravníkem putuje v toku výroby. „Pomocí termokamer sledujeme teplotu ložisek dopravníku, která by se mohla zaseknout. Ložiska na hranici životnosti tak můžeme měnit preventivně,“ popisuje Růžička. Systém využívá také data z elektromotorů, které skidy pohánějí. Zjednodušeně řečeno, když začíná ložisko dřít, nadře se víc i elektromotor, takže přicházející problém ložiska je ověřen ze dvou zdrojů.

Jak naložit kontejner

Moderní řešení používají v mladoboleslavském CKD centru, kde se do kontejnerů nakládají komponenty, z nichž se v zahraničních výrobních závodech vyrábějí vozy Škoda. V co nejlepším využití místa v kontejneru pomáhá projekt OPTIKON, který vymyslela Logistika značky a společně se Škoda Auto DigiLab a IT Škoda ho otestovala a uvedla do provozu. Řeší problém nakládání kontejnerů pomocí technologií umělé inteligence: vypočítává optimální umístění příslušných položek, které mají být expedovány, aby co nejlépe využila nakládkovou kapacitu kontejneru. Zvýšení využití kontejneru ze 71 na 72 m3 ročně uspoří asi 240 kontejnerů a 127 tun emisí CO2 z jejich přepravy.

Než se vše rozjede, je tu digitální dvojče

Další lekci z efektivity vyzkoušeli nedávno ve Vrchlabí. Tam za plného provozu integrovali do linky nové pracoviště. Umožnila to technologie takzvaného digitálního dvojčete, kdy byla nová robotická stanice nejprve kompletně vyzkoušena ve virtuálním prostředí. „Díky technologii digitálního dvojčete jsme za pomoci moderní techniky mohli využít detailního virtuálního obrazu linky, simulovat zde procesy a postupy a výrobní linku za chodu plynule rozšířit,“ vysvětluje Christian Bleiel, vedoucí výroby komponentů, a dodává, že ve virtuálním světě byla linka kompletně softwarově odladěna a nastavena a ta reálná pak zkušenosti z virtuálního světa přebrala.

Robotický vozík vidí kolem sebe

V továrnách je čilý provoz, kromě samotných linek se tu pohybují lidé a také různé dopravníky a vozíky. Bezobslužné robotické vozíky teď dopravují materiál k výrobním linkám zcela automaticky bez zásahu obsluhy v řadě závodů Škoda Auto. Nikoho u toho nepřejedou. Vozíky CEIT totiž mají speciální skener, kterým se orientují v prostoru. Nepotřebují komplikovaný páskový naváděcí systém, který se využíval v minulosti. Mapu haly mají nahranou v sobě. „Robotické vozíky jsou přímo propojeny s jednotlivými pracovišti v hale a okamžitě se přizpůsobují aktuální situaci ve výrobě. K montážní lince materiál vozí přesně v době jeho potřeby,“ říká Roman Šuma z útvaru Interní logistiky. V závodě ve Vrchlabí pak již několik let fungují autonomní vozíky OMRON. Ty se trasu naučí při jednom řízeném průjezdu a následně jsou schopny se například automaticky na trase vyhnout nečekané překážce. Učí se a mění trasu tak, aby se k cíli dostaly co nejdříve.